נקודת מפגש - לימוד בית מדרשי כמנוע לפיתוח זהות אישית בעבודה קבוצתית
הביבליותרפיה היא שיטת טיפול שבה משתמשים בטקסטים ספרותיים ככלי להצפת בעיות שונות וטיפול בהן. ההנחה של הביבליותרפיה היא שעולם היצירה הטקסטואלימשקף את עולם המושגים, הדימויים והחוויות של האדם, ולכן הוא עשוי לעורר בכל אחד את עולמו הפנימי.
המאמר מראה כיצד שימוש בטקסטים יהודיים, תלמודיים ומקראיים, במתודה של לימוד פרשני בית מדרשי, יכול להעניק לתהליך הביבליותרפיה נופך נוסף, ולשמש בתהליך הקבוצתי כמנוע לפיתוח זהות אישית.
בתהליך הלימוד כל משתתף תורם לקבוצה את קולו, ומקשיב גם לקולות של חברי הקבוצה האחרים.
העבודה הקבוצתית מזמנת מפגש בין נקודות מבט שונות שבאמצעותו יכול המשתתף להקשיב לניגון הקולות השונים, לבחון את צליליהם, ולעצב בעזרתם מחדש את ניגונו האישי.
המאמר מציג שני תהליכים אישיים שהתרחשו בקבוצת לימוד סביב טקסטים תלמודיים. תיאורי המקרה מדגימים את כוחו של התהליך המאפשר למשתתפים להיעזר בטקסט עלמנת להביא את זהותם האישית לידי ביטוי, ואף לבחון אותה ולהתבונן בה במבט חדש.
מילות מפתח: ביבליותרפיה, תלמוד, מדרש, זהות.
אילה דקל היא מנחת קבוצות בית מדרש והורות. מלמדת בישיבה החילונית של
בינ"ה, בית מדרש אלול ומכון אדלר. בעלת תואר ראשון בקרימינולוגיה ותנ"ך, ותואר
שני בניהול חינוכי. בוגרת המסלול להנחיית קבוצות הורים של מכון אדלר.