עולם של נערים ללא הורים

ספרות הילדים הפופולרית מוותרת על אישור המבוגרים כדי למצוא חן בעיני הקהל הצעיר. הספרים מצליחים בקרב הילדים והנוער הודות ליצירת האשליה של עולם ילדים אוטונומי, שבו הם מפגינים כוחות ואחריות של "מבוגרים". כך גם בסדרת חסמב"ה מאת יגאל מוסינזון, שיצאה לאור בשנים 1994-1949 ותיארה את הרפתקאותיה של חבורת ילדים הפועלת בשירות הלאום והמדינה. האשליה של עולם ילדים נפרד נוצרת בסדרה בדרכים אחדות: 1. באמצעות יצירת עולם מבוגרים שמותר לילדים להילחם בו ולהביסו – האויבים. 2. ביצירת ניגוד בין עולם הילדות ה"רגיל", עולם הבית והמשפחה, בית הספר והמשחקים, לבין עולם המבוגרים הכולל סכנות ונושאים בעלי חשיבות לאומית. 3. באמצעות סממנים לשוניים ייחודיים, וביניהם השימוש במילות סלנג, כדי לסמן את האופי העצמאי והאוטונומי של הקבוצה. 4. ההרפתקאות מתרחשות בזמן ובמקום הרחוקים מחיי הילדים הרגילים: ההרפתקה מתקיימת בחופשות בית הספר, וברוב המקרים נשלחים הילדים למקום מרוחק לצורך הפעולה. עם זאת, "מאחורי הקלעים" של האשליה, הסדרה מקבלת ואף מדגישה ערכים מרכזיים מתרבות המבוגרים של התקופה, והילדים מקבלים בפועל את סמכותם של המבוגרים, בעיקר הוריהם ונציגי מערכות הביטחון.

 

בשמת אבן-זהר, חוקרת ומרצה באוניברסיטת תל-אביב, מתרגמת מאנגלית, ספרדית ושפות סקנדינביות, עורכת לשונית ויועצת. בין תחומי מחקרה: מדעי התרבות, תולדות התרבות העברית בא"י, תורת התרגום, ספרות ילדים, מודלים של אימהוּת.