קבוצות ופרדוקסים במערכת הבית ספרית - התבוננות קבוצתית על המערכת החינוכית והתמודדות עם שיתוק בקבוצה

בתי ספר מורכבים מאוסף של קבוצות הכוללות כיתות של תלמידים, צוותי הוראה, צוותים פדגוגיים ועוד. קבוצות אלו הוקמו לצורך ביצוע משימות שונות בשירות מטרות רגשיות, חינוכיות, פדגוגיות ומערכתיות. אחד האתגרים המרכזיים שיכולים להתעורר בקבוצה ולהקשות על תפקודה הוא שיתוק הבולם את התקדמותה לעבר משימתה המרכזית. עימותים ומתיחויות תוך-קבוצתיים משפיעים על הדינמיקה המתקיימת בבית הספר, ועלולים לחבל במטרות הללו. כך למשל, קבוצה של מורים השקועים בעימותים בינם ובין עצמם תתקשה לקדם את המטרות הפדגוגיות שלשמן התכנסה.
המאמר מראה כיצד עימותים ושיתוק קבוצתי נובעים פעמים רבות מתוך פרדוקס מובנה המתאפיין בסתירות לוגיות שלא בהכרח ניתן ליישבן. הוא מצביע על הפרדוקסים הקבוצתיים הטבועים במערכת הבית ספרית, ומציע דרכים לפעול ברוחם כדרך לשחרר את הקבוצה מהשיתוק האוחז בה.
המאמר נפתח בסקירה ספרותית של קונפליקטים ופרדוקסים בקבוצה; ממשיך בסיפורי מקרה המתארים פרדוקסים שעשויים לאפיין את הדינמיקה הקבוצתית בבית הספר, ומסתיים בהמלצות לעבודה ייעוצית.

 

מילות מפתח: הנחיית קבוצות, קבוצות במערכת החינוך, עימותים בקבוצה, פרדוקסים בקבוצה, דינמיקה קבוצתית.

 

פלג דור-חיים הוא פסיכולוג ארגוני וחינוכי מומחה, ומנחה קבוצות. מתמחה בהנחיית קבוצות של מטפלים, מנהלים, יועצות בית ספר ועובדים סוציאליים. מלמד במכללה האקדמית על שם קיי שבנגב, בתכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי. בין תחומי התמחותו: אימון אישי, פיתוח מנהיגות, קידום תהליכי שינוי בארגונים וייעוץ למערכות חינוך. בעל קליניקה פרטית ברמת גן, שבה הוא מטפל במתבגרים ועוסק בהדרכת הורים.